15. 1. 2014

"Všade, všade sa o mne píše" - časť 4

http://bulvar.epj.cz/clanek/par-slov-od-emsiho

Jak a kdy si se o hře či sérii dozvěděl?
Bolo to niekedy … no hodne dávno, mám pocit že prvý Flashpoint bol vtedy na svete iba pár mesiacov, pretože som sa o ňom dočítal v akomsi hernom časopise a ma vydanie Gold Edície a datadisku Resistance si osobne pamätám – mám ich doma ešte v originálnej papierovej krabici (pre mladších – áno, hry sa kedysi predávali v celkom veľkých karónových krabiciach :)).
Dovtedy ma viacmenej bavili prevažne adventúry a stratégie. Strielačky á la Serious Sam alebo pre mňa nudný Counter Strike ma nikdy dlhšie ako pár minút nebavili.
Akonáhle som ale okúsil voľnosť pohybu (narozdiel od koridorov strielačiek) a rozhodovania sa v OFP, zostal som asi očarovaný nielen týmito možnosťami ale aj veľkou variabilitou postupu singleplayerovou kampaňou a misiami ako takými.
Odvtedy som v podstate fanúšikom tejto hernej série.
Co si sám pro arma/ofp série dosud stvořil a co případně i pro další hry?
Vďaka implementovanému a intuitívnemu editoru misií v každej z hier série OFP/Arma je toho dosť: Pre OFP to boli 3 singlovky a jedna veľká SP kampaň: http://www.operacia.jantar.szm.com/ Ich kvalita nieje samozrejme nijako oslnivá, pretože toto bol môj pravek editácie, kedy som sa “učil” a vôbec sa za to nehanbím. Pre Arma1 resp. Arma:Armed Assault toho už nebolo toľko, ale kvalita sa zasa opäť troška zdvihla (teda dúfam) a pri tejto hre som sa začal aj trocha zaujímať aj o tvorbu addonov. Popri pár retexoch sa mi za výdatnej spolupráce Pochysta podarilo dokončiť na tú dobu jeden z prvých špičkových addonov UAV (M/RQ-1 Predator) aj s multifunkčnými ovládacími prvkami, takže bolo možné simulovať operátora na zemi spolu s jeho terminálom bez toho aby musel byť hráč na pozícii pilota UAV. http://www.youtube.com/watch?… http://www.youtube.com/watch?…K tomuto addonu potom pribudli ešte dve rozsiahle na seba nadväzujúce príbehové singlovky Day of Days a Sutech, ktoré sa v akomsi výbere dokonca dostali aj do elektronickej prílohy časopisu Level. Na záver existenčenj línie hry Arma1 som ešte vytvoril paródiu na známu SP misiu z OFP – Ukradni traktor.
Pri sérii Arma1 (samotná hra + datadisk Queen’s Gambit) ale ešte chvíľu zostanem. Práve od tejto série som totiž vytvoril a začal nepravidelne aktualizovať Arma Help Off-line SK-CZ (http://armaseries.blogspot.co.uk/…/arma%20help) ktorý mi nahradil staručký Ruprtov help k OFP.
Keďže príkazy a tutoriály postupne s akzualizovaním hry pribúdali, uznal som za vhodné sa o tento Help podeliť aj s vtedy ešte celkom čulou editačnou CZ/SK komunitou. A aj keď je v súčasnosti táto editačná CZ/SK komunita už viacmenej minulosťou, Arma Help updatujem aj naďalej a to hlavne pre svoju osobnú potrebu.
Kto sa niekedy zapodieval čo i len jednoduchou editáciou pre OFP/Arma, musí uznať že takýto príručný nástrojček je vždy lepší ako BIS wikipédia (ja tam to vyhľadávanie proste nemám rád a v Arma Helpe si môžem vytvoriť šikovné záložky a pod.).
A od série Arma1 začínam taktiež so spoluprácou s teamom ČSLA Studia (http://www.csla-studio.info/).
Práve pre ČSLA Mod som v tejto hre vytvoril niekoľko singloviek: Čisté nebe, Konvoj, V armádě, Znič beštie, Úder hromu, Cestovná kancelária, Cesta do Pity, Ukradni traktor, O nás.
Na pláne bola aj krátka kampaň ktorú sme ale radšej presunuli do technologicky vyspelejšej Arma2:CO.
A aby bol výčet tvorby kompletný aj pre Arma2:CO: ČSLA singlovky: Showcase ČSLA/AFMC/FIA, Podpora, Bombarďák, C.A.P., Kobra, Konvoj, Lietajúci circus, Žabák, Gambit, Heavy Metal, Udržení pozice, Ve stínech, Dlouhá ruka, jeden výstrel, jeden zásah, Operace Dynamo, Operace Venkov (aj pod AČR), Hliadka, Rumburak, Padající hvězda, Ukradni Land Rover, Oko za oko, Tulga
ČSLA MP misie:  Operace Dynamo, Battle for Airbase, Protectors Lite, Protectors ČSLA/ AFMC, Operace Venkov (aj pod AČR)
A na záver ešte spomeniem aj megalomanskú singleplayerová ČSLA kampaň ’89.
Popri tvorbe pre ČSLA Mod som si strihol ešte aj vlastný projekt – krátku SP kampaň Ante Portas (http://www.moddb.com/…-ante-portas) ktorá povedzme si to otvorene, nieje pre každého, ale skôr pre vyznávačov stealth postupu, dôkladného pozorovania/pri­eskumu a presného ostreľovania.
Tým že sa Arma séria začala meniť na takmer “modulárny operačný system” mi prišlo na um že by pre zjednodušenie niektorých vecí a rutín bolo vhodné pripraviť si malé programčeky, v ktorých si tvorca pripraví všetko pekne na mieste cez pár jednoduchých formulárov a po vygenerovaní súboru či hotového skriptu si ho len nakopíruje na príslušné miesto v misii. A tak vzniklo niekoľko nástrojčekov: ArmA MOD Launcher, A2B Editor, A2D Editor, A2OD Editor Lite, A2W Converter, A2cPBO UI, A2RM Editor, A2COM Launcher, A2TH Editor Lite http://armaseries.blogspot.sk/…h/label/tool
Co tě vede k tomu, že se věnuješ tvorbě?
Nevedie ma nič :D Proste ma to baví. A keď ma to nebaví, tak Armu nezapnem ani mesiac a nič sa nedeje.
Máš nějaké větší ambice na poli tvorby her či jejího obsahu?
Tvorba hrateľného obsahu pre sériu OFP/Arma je pre mňa hlavne koníčkom.
Jak se ti daří skloubit svůj volný čas a čas strávený tvorbou?
Vzhľadom na to že sa mi na jar rozrástla rodinka, tak je to s voľným časom horšie. A ako som písal vyššie, keď nemám náladu tak proste o Arme ani neviem. Inak som nočný fták, takže občas potiahnem aj nejakú tú “nočnú smenu” ak ma niečo pochytí a ja mám potrebu to “ešte dnes dokončiť”, pretože ráno by som nevedel čo som chcel a ako zrealizovať.
Jaký je tvůj pohled na komunitu? Českou i světovou. Sleduješ, co se děje, co vychází za addony či mise?
Českú/slovenskú a hlavne tú svetovú komunitu sledujem hlavne cez Armaholic. Aktuálne je to asi jediný slušne zásobovaný info kanál.
Od doby OFP vidím hromadný presun od hrania precízne spracovaných príbehových singloviek a kampaní k občas nudnému multiplayeru – myslím tým rôzne DM a CTF.
Našťastie sa ale viac a viac objavujú rôzne COOP-ky. A ak sa k takejto MP misii zíde partia dobrých ľudí, o zábavu je postarané.
Máš nějaký vzor v komunitě? Profesní vzor? Životní?
V komunite a ani v osobnom živote nemám žiadny vzor, nie som typ človeka ktorý by mal vyslovene nejaké vzory. Skôr pozorujem viaceré “osobnosti” a snažím sa osvojiť si od nich všetko čo si myslím že je správne a prospešné nielen pre mňa, ale aj pre moju rodinu, priateľov, atď.
Jaké hry sám hraješ, jak často a který žánr či styl tě asi nejvíce oslovuje?
Ak som už písal vyššie, v minulosti ma bavili hlavne adventúry (Broken Sword, Syberia, Runaway a pod.) a stratégie (Sudden Strike, Blitzkrieg, Warcraft). Nepohrdol som ani autíčkami (NFS, F1), alebo fenomenálnou Trackmaniou.
Takéto hry si vždy zapnem keď ma Arma aktuálne nebaví, alebo sa potrebujem odregovať.
Jakou radu by si sám dal ostatním tvůrcům?
Ťažká otázka. Myslím že niesom v pozícii aby som niekomu v niečom radil. Iba ak sa chce niekto hlbšie venovať editácii a mechanizmom v sérii Arma, naozaj mu odporúčam občas nahliadnuť do Arma Help-u. Niesú tam len popisy príkazov, či “nudné” step-by-step tutoriály, ale sem tam aj ukryté dobré nápady ktoré sa elegantne dajú použiť v misiách. Sám som tam našiel pár skvelých nápadov ktoré sú zakomponované v ČSLA kampani ’89.
Vzkaz pro komunitu?
Je potreba rešpektovať jeden druhého. Nekradnúť si krížom krážom modely, textúry, configy a script, ale radšej sa spýtať priamo autora a potom samozrejme prípadne rešpektovať jeho možno zamietavý postoj. Niekedy sú v pozadí skutočnosti ktoré nieje žiadateľovi o povolenie možné vysvetliť či zverejniť.
A na konec mohl bys ještě sepsat nějaké krátké info o sobě
Moje civilné meno je Michal Horňák, mám viac ako 18 rokov :), milujúcu manželku a krásneho syna. Bývam na západe Slovenska a do Českej republiky to mám doslova na skok. OFP/Arma séria ma zatiaľ baví, tak dúfam že o mne a o ČSLA Studiu budete ešte niekedy počuť nielen v súvislosti s Arma 3.
Kontakty: Email: csla_studio@outlook.com (do predmetu stačí napísať správa pre EMSI) Skype: emsi_mikal (viacmenej každý deň po 16:00 – hlúpe a otravné dotazy ignorujem) ICQ: 325 411 691 (tu ale bývam sporadicky)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára